Nieuwe Opel Vivaro-e: met de ‘E’ van Emissievrije leveringenIdeaal voor ‘last mile delivery’: Actieradius van 230 tot 330 kilometer (WLTP )

Vivaro-e

Rüsselsheim.  De nieuwe Vivaro-e is de eerste volledig elektrische bedrijfswagen van Opel. Het model komt op een ideaal moment op de markt, want in veel – vaak stedelijke – gebieden is emissievrije levering van goederen en diensten een absolute must. De Vivaro-e is bij uitstek geschikt voor zogeheten ‘last mile delivery’. Opel levert de Vivaro-e in drie lengtevarianten en diverse carrosserievarianten. Dankzij een doordachte constructie doet de batterij-elektrische Vivaro-e wat praktisch gebruiksgemak betreft niet onder voor een reguliere Vivaro met dieselmotor. Beide aandrijflijnversies rollen van dezelfde productielijn uit de dezelfde fabriek. De orderboeken van de Opel Vivaro-e openen in juni en de levering start rond het einde van de zomer.

“Als eerste elektrisch aangedreven, lichte bedrijfswagen met een actieradius tot wel 330 kilometer volgens de WLTP-testcyclus zet de nieuwe Opel Vivaro-e de standaard op het gebied van gebruiksgemak, betrouwbaarheid en professionaliteit”, aldus Opel CEO Michael Lohscheller.

De nieuwe Vivaro-e is net zo veelzijdig als elke andere Vivaro. Het laadvermogen doet met 1.275 kg nauwelijks onder voor die van vergelijkbare, lichte bedrijfswagens met een Cargo S 2.0-liter dieselmotor (1.405 kg). Uniek is dat de Opel Vivaro-e als enige elektrische bedrijfswagen in zijn segment een aanhanger mag trekken. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt 1.000 kg.

Vivaro-e

Met de Vivaro-e kan de klant kiezen tussen twee lithium-ionbatterijen, afhankelijk van zijn behoeften: een batterij van 75 kWh met een bereik tot 330 kilometer, of voor degenen die minder intensief dagelijks gebruik van hun voertuig maken, een 50 kWh accu met een actieradius tot 230 kilometer, beide in de WLTP-cyclus. De batterijen bestaan ??uit respectievelijk 18 en 27 modules. Omdat de elektrische versie vanaf het begin door de ingenieurs was gepland, was het mogelijk om de batterijen onder het oplaadgedeelte te installeren om het volume en de functionaliteit niet te beïnvloeden.

Het geavanceerde regeneratieve remsysteem, dat de tijdens het remmen of vertragen geproduceerde energie recupereert, draagt ??bij aan de uitstekende prestaties van de aandrijving.

De Vivaro heeft een elektrische aandrijfmotor van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, wat hem betere prestaties geeft dan de meeste andere elektrische voertuigen. De maximale snelheid van 130 km / u, elektronisch geregeld, maakt het mogelijk om met normale snelheid en in alle veiligheid op de snelweg te rijden, met behoud van de elektrische autonomie. De batterij onder het laadcompartiment verlaagt het zwaartepunt. Deze massaverdeling bevordert de stabiliteit van de Vivaro-e in bochten en tegen de wind in, zelfs bij zware belasting. En het draagt ??ook bij aan een zeer aangenaam rijgedrag

 

Eenvoudig elektrisch: meerdere oplaadmogelijkheden, "OpelConnect" -diensten 

De Vivaro-e vervult perfect zijn rol als betrouwbaar voertuig voor zelfstandigen of kleine bedrijven, in kleine en grote vloten, en is net zo gemakkelijk op te laden als te gebruiken. Hij kan worden aangesloten op een wallbox, een snellaadstation of zelfs op een stopcontact.

Via een 100 kW DC-laadstation is de 50 kWh-batterij in slechts 30 minuten tot 80% opgeladen. Bij de 75 kWh-batterij duurt dat 45 minuten. De gebruiker kan, afhankelijk van de afstanden die dagelijks worden afgelegd en de beschikbare tijd om de batterij op te laden, kiezen voor de standaard 7,4 kW-lader (1-fase) of de optionele 11 kW lader (3-fase). In beide gevallen garandeert de geïntegreerde lader een lange levensduur van de batterij waarop sowieso al acht jaar of 160.000 kilometer garantie geldt.

Het aanbod van laadkabels en wallboxen is afhankelijk van de energie-infrastructuur van het land waarin de Vivaro-e wordt verkocht. Opel ondersteunt de klant hierin van A tot Z.

Om het gebruiksgemak van de Vivaro-e nog verder te vergroten, biedt Opel speciale oplossingen voor elektrische voertuigen aan, zoals ‘OpelConnect’, de ‘myOpel’-app en ‘Free2Move Services’ van het mobiliteitsmerk Free2Move van Groupe PSA. De diensten zijn toegankelijk via handige apps.

De ‘Charge My Car’-functie van de Free2Move Services-app geeft toegang tot meer dan 140.000 laadstations heel Europa, inclusief overzichtelijke betalingen. Om het klanten nog makkelijker te maken om een geschikt laadpunt te vinden, maakt Free2Move een preselectie van laadstations, gebaseerd op de afstand tot het laadpunt, de laadsnelheid en de huidige laadprijs van de beschikbare, publieke laadpunten.

Met de e-remote controlefuncties van Opel Connect kunnen klanten met hun smartphone de laadstatus van de batterij controleren, een laadsessie inplannen of zelfs het interieur koelen of verwarmen als de Vivaro-e nog aan de lader staat.

Tot slot biedt het OpelConnect-portfolio toegang tot eCall, pechoproepen en tal van andere diensten, zoals het opvragen van actuele voertuiginformatie. LIVE Navigation[1] geeft real-time verkeersinformatie (36 maanden gratis na activatie).

 

Een BEV voor alle taken: diverse varianten, tot wel 6,6m3 laadvolume

Opel heeft de nieuwe Vivaro-e ontwikkeld voor een breed uiteenlopende klantengroep en levert om die reden diverse carrosserievarianten, zoals een crewcab, platformcab of personenversie, met een laadvermogen tot 1.275 kg en een Totaal gewicht van 2.800 tot 3.100 kg. De meest compacte versie (S) met een lengte van 4,60 meter is uitzonderlijk wendbaar en heeft een opmerkelijk korte draaicirkel van 11,3 meter. Dat maakt de Vivaro-e zeer wendbaar in krappe ruimtes. Dankzij de hoogte van 1,90 meter kan de Vivaro-e ook in parkeergarages parkeren.

De standaard laadinhoud bedraagt 4,6 m3 en kan worden uitgebreid tot 5,1 m3 dankzij de FlexCargo doorlaadmogelijkheid onder de passagiersstoel. Hierdoor kunnen objecten van maximaal 3,32 meter lengte worden meegenomen.

De lengtevarianten van 4,95 en 5,30 meter hebben een laadinhoud van respectievelijk 5,8 en 6,6 m3. Dankzij FlexCargo kunnen objecten – zoals ladders – van maximaal 3,67 of 4,02 meter lengte worden vervoerd. Het interieur – uitgerust met onder andere een elektrische parkeerrem – heeft talrijke opbergvakken en verandert in een handomdraai in een mobiel kantoor.

Brede achterportieren en dito schuifdeuren aan weerszijden zorgen voor een royale toegang tot de laadruimte van de Vivaro-e. De schuifdeuren zijn elektrisch te openen met een voetbeweging voor de sensoren, bijzonder handig als de gebruiker zijn handen vol heeft.

 

Meerdere rijhulpmiddelen: van automatisch noodremmen tot slaperigheidssensor

Evenals de versie met een conventionele verbrandingsmotor is de elektrische Vivaro-e uitgerust mert een bovengemiddeld hoog aantal rijhulpsystemen die het rijgemak en de veiligheid verbeteren. Als aanvulling op een head-up display biedt de Vivaro-e ook een rijstrookassistent (Lane Keep Assist), uitgebreide verkeersbordenherkenning (Extended Traffic Sign Recognition), vermoeidheidsherkenning (Drowsiness Alert), semi-adaptieve cruise control en een botspreventiesysteem met automatische remassistent (Forward Collision Alert met Automatic Emergency Braking).

De Opel Vivaro-e heeft slimme sensoren die de bestuurder tijdens het parkeren waarschuwen voor naderende obstakels aan de voor- en achterzijde en in de dode hoek. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt het beeld van de 180-graden achteruitkijkcamera weergegeven op de 7-inch touchscreen van het infotainmentsysteem.

De infotainmentsystemen Multimedia Radio en Multimedia Navi Pro bieden een 7,0-inch touchscreen en smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto (zodra door Google gelanceerd). Multimedia Navi Pro biedt tevens navigatie met Europakaart in 3D-weergave.

De elektrisch aangedreven Opel Vivaro-e is de volgende stap in het uitgebreide elektrische modellenoffensief van Opel, maar ook een volgende pijler in het succesverhaal van de Vivaro die in 2001 geïntroduceerd werd. In 2021 breidt Opel het aanbod van lichte bedrijfswagens verder uit met de volledig elektrische Opel Combo-e. Vanaf 2024 heeft Opel van elke personenauto en bedrijfswagen een geëlektrificeerde versie in het aanbod.

[1] Bereik bepaald volgens WLTP-testprocedure-methodologie (R (EC) nr. 715/2007, R (EU) nr. 2017/1151). Het daadwerkelijke bereik kan variëren onder alledaagse omstandigheden en is afhankelijk van verschillende factoren, met name van persoonlijke rijstijl, routekenmerken, buitentemperatuur, gebruik van verwarming en airconditioning en thermische voorconditionering.

[2] Gratis LIVE-navigatieservices gedurende 36 maanden na activering. Daarna betaald abonnement.